Pohjolan Kotilinnassa iloiset harjannostajaiset

Pohjolan Kotilinnan laajennuksen ja perusparannuksen harjannostajaisia juhlittiin lokakuussa. Tammelaan valmistuu vuonna 2016 palvelukeskus, ryhmäasuntoja sekä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ikäihmisille.

Haitari soi, taikuri viihdytti, soppa maistui ja napatanssija ihastutti, kun Pohjolankatu 25:ssä vietettiin Pohjolan Kotilinnan harjannostajaisia. Juhlaan oli aihetta, sillä tontille rakentuu hyvää vauhtia komea kotitalo varttuneemmille tamperelaisille. Vanhaa Haarlan paperitehdasta peruskorjataan ja sen yhteyteen on jo kohonnut kuusikerroksinen uudisrakennus. Työmaa ei ole helpoimmasta päästä, sillä tehdasrakennus on suojeltu. - Rakentajat ovat työskennelleet vaativissa oloissa hyvin onnistuen. Työt ovat aikataulussa ja ensimmäinen vaihe valmistuu toukokuussa, toinen heinäkuussa, Kotilinnasäätiön toiminnanjohtaja Pauli Ruoholahti kertoo.

Ryhmäkoteja ja vuokra-asuntoja

Pohjolan Kotilinnaan tulee 96 kohtuuhintaista ja esteetöntä vuokra-asuntoa. Lisäksi Kotilinnasäätiö vuokraa kiinteistöstä Tampereen kaupungille kuusi tehostetun palveluasumisen ryhmäkotia, joihin muuttaa yhteensä 90 asukasta. Vanhaan tehdasrakennukseen sijoittuvasta palvelukeskuksesta tulee lähialueen asukkaiden kohtaamispaikka ruokailu- ja harrastusmahdollisuuksineen.

Entistä parempaa asumista ikäihmisille

Kotilinnasäätiöllä on jo yli sata 90 vuotta täyttänyttä asukasta ja satavuotisjuhliakin vietetään vuosittain. Korkean iän myötä asukkaiden palvelutarve kasvaa ja Kotilinnassa tähän vastataan tarjoamalla entistä monimuotoisempaa asumista. - Olemme yhdessä Tampereen kaupungin kanssa kehittäneet uudenlaista ja parempaa ikäihmisten asumista Pappilanpuistossa, Pispassa sekä Pohjolankadulla, Pauli Ruoholahti kertoo. - Asukas voi aterioida kotitalonsa yhteydessä sijaitsevassa palvelukeskuksessa ja käyttää kotihoidon palveluita. Mikäli kunto heikkenee eikä kotona asuminen enää onnistu, niin asukkaan ei välttämättä tarvitse muuttaa pois tutusta paikasta, vaan hänellä voi olla mahdollisuus siirtyä samassa kiinteistössä sijaitsevaan ryhmäkotiin.

Kotilinnasäätiön toiminnanjohtajan Pauli Ruoholahden kanssa juttelee Pohjolan Kotilinnan pääurakoitsijan Jatke Oy:n aluejohtaja Tuomo Turkkinen. Hän kertoo, että Haarlan vanhan paperitehtaan katolla kasvoi nelimetrinen koivu, kun rakennustöitä alettiin suunnitella.