Huumorille ei ole ikärajaa

Tampereen Kotilinnasäätiö ja Suunnittelutoimisto mera uudistivat Kotilinnan ilmeen aina nettisivuista kynnysmattoihin. Uudet mainokset saavat hymyn huulille.

–  Se lähti siitä, kun aloimme puhua täällä markkinointimme sirpaleisuudesta. Ikä on hieno, positiivinen, arvostettava ja tavoiteltava asia, joten halusimme tuoda samaa ajattelua myös ilmeeseemme, kertoo Tampereen Kotilinnasäätiön toiminnanjohtaja Pauli Ruoholahti.

Koska myös kehitysinsinööri Kari Lastunen halusi parannusta esimerkiksi sisäiseen tiedottamiseen, päättivät miehet haastatella markkinointialan yrityksiä.  Tarkoituksena oli saada ammattilaisten näkemystä siihen, kuinka asioita kannattaisi kehittää.

Haastatelluista mainostoimistoista tamperelainen Suunnittelutoimisto mera vakuutti Kotilinnan näkemyksellään ja pirteydellään. Toimitusjohtaja Maarit Rautio ja luova johtaja Mari Laesterä huomasivat, että Kotilinnalla on hurjasti hyviä asioita, mutta niitä ei ollut tuotu esiin. Meran osaava tiimi ryhtyi toimeen, ja esitteli uuden ilmeen lisäksi myös uudenlaisen lähestymistavan, ”Koteja isoiksi kasvaneille”.

Kokonaisvaltaisesta muutoksesta on tullut hyvää palautetta niin Tampereen Kotilinnasäätiön hallitukselta kuin ulkopuoleltakin. Mera loi uuden logon, jossa Kotilinna-sana on avainroolissa. Logo näkyy ja toimii kaikenkokoisissa käyttökohteissa entistä vahvemmin. Myös Kotilinnan nettisivut päivitettiin selkeämmiksi ja uuden ilmeen mukaisiksi.

– Tällä materiaalilla kehtaa esittäytyä ja tunnettuus lisääntyy varmasti. Uusi väriskaala tuo raikkautta ilmeeseen ja merkki on vietävissä mihin vain: vaikka tilkkupeittoon, tapetiksi tai neulekuvioksi, sanoo Lastunen.

– Lehtimainoksemme olivat ennen sivuhuomiolla. Nyt niistä näkee, että teemme töitä pilke silmäkulmassa, mutta tosissaan. Ja viesti menee perille, Ruoholahti jatkaa.

Sujuvaa yhteistyötä

Kotilinnan asukkaiden ikähaarukka vaihtelee noin 50-vuotiaista yli satavuotiaisiin. Asuntokohteiden vuokrausaste huitelee 99 prosentin tietämillä ja liikevaihtokin on yli 10 miljoonaa euroa.

– Olemme helposti lähestyttävä, inhimillinen ja turvallinen ja mielestämme uusi ilmeemme sekä iskulauseemme ”Koteja isoiksi kasvaneille” tuovat hienosti esiin juuri näitä asioita, summaa toiminnanjohtaja Pauli Ruoholahti.

– Halusimme nostaa nämä positiiviset asiat vahvasti esiin. Kotilinnan tapainen asuminen mahdollistaa, että myös ikäihmiset pärjäävät omillaan. Kotilinnassa on virkeä yhteisö, joka harrastaa yhdessä, asukkaat saavat toisistaan kavereita ja tarvittaessa talkkarit rientävät apuun, Rautio lisää.

Molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä muutoksen onnistumiseen ja sujuvaan yhteistyöhön. Ideoita syntyy runsaasti, sillä Raution ja Laesterän mielestä Kotilinna pulppuaa mahdollisuuksia mainontaan ja markkinointiin. Ja koska reagointi on ollut puolin ja toisin nopeaa, on lyhyessäkin ajassa saatu aikaan jo paljon.